Ayın Konusu

Tuza Dikkat Haftası

“Tuzu azaltın sağlığınızın tadı kaçmasın”


Sodyum besinlerde doğal olarak bulunan; vucutta sıvı dengesinin sağlanmasında, asit-baz dengesinin sağlanmasında, sinir kas çalışması gibi çeşitli fonksiyonları bulunan bir mineraldir. Besinlerde doğal olarak bulunabildiği gibi sodyum klorür şeklinde tuzda da bulunur.

Dünya Sağlık Örgütü raporlarına göre günlük tuz tüketimi en fazla 6 gram olmalıdır. Türkiye’de günlük tuz tüketimi 15 gramdır. Tuz tüketim oranının Türkiye’de bu kadar fazla olması tüketilen besinlerdeki tuz oranının fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Tüketilen sodyumun büyük bölümü sofra tuzunun yanı sıra işlem görmüş besinlerden gelmektedir. Zeytin, turşu, peynir gibi salamura besinler tuz içeriği yüksek besinlerdir. Ayrıca konserveler, turşular, cips, krakerler, hazır sos ve çorbalarda da tuz içeriği yüksektir.

Aşırı tuz tüketimi başta hipertansiyon ve buna bağlı olarak kalp hastalıkları ve inme olmak üzere çeşitli hastalıkları tetiklemektedir. Yüksek tuz tüketimi osteoporoz ve mide kanser oluşum riskini artırabilir. Ayrıca tuz tüketiminin fazla olması ve vücuttan atılamaması halinde vücutta “ödem” denilen şişliklerin artmasına sebep olur. Diyet içeriğinde ki 1 gr. tuzun azaltılmasının felçlerde %5, kalp krizlerinde ise %3’lük bir azalmaya oluşturduğu belirlenmiştir.

 

 

Tuz tüketimini azaltmak için;

  • 1-Yemeklerin tadına bakmadan tuz eklemeyin.
  • 2-Tuz yerine lezzet verici olarak baharat kullanımı tercih edin.
  • 3-Tuzlu besinleri tercih etmek sonradan kazanılan bir davranıştır. Küçük yaşlardan itibaren çocuklarınızı tuz konusunda bilgilendirin ve az tuzlu besinlere yönlendirin.
  • 4-Tuzsuz ya da tuzu azaltılmış besinleri tercih edin.
  • 5-Taze meyve sebze tüketimizi arttırın.
Maden suları kullanılan kaynağa göre çeşitli mineraller içermektedir. Tükettiğiniz ürünün etiket bilgisinden sodyum oranlarını kontrol ediniz.

Ve son olarak tuz kullanırken mutlaka iyotlu tuz kullanın.

 İyot ısıdan ve ışıktan etkilendiği için yemeklere piştikten sonra eklemeyi ve ışıktan uzak kapalı kapta saklamayı unutmayın.

 

 

 

                                                                      Dyt. Yeşim KUTLU AKTAŞ

                                                           Maltepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri